Meny
Våra tjänster
Låna pengar
Kort och betala
Spara och placera
Pension
Försäkringar
App, internetbank och BankID
Händelser i livet
Om oss
Kontakta oss

Säkra tjänster för trygga bankärenden

Du som använder våra tjänster på internet, i telefonen eller via mobilen ska kunna  känna dig trygg och inte oroa dig för intrång. Läs mer om säkerhet på internet och via telefon, och vad som kan vara bra att tänka på när du använder våra tjänster.

För att kunna överföra personlig information från dig till banken används ett antal skyddsåtgärder för att informationen inte ska komma i orätta händer, förvanskas eller förstöras. Tillsammans ansvarar för att informationen hanteras på rätt sätt.

Så använder du våra tjänster säkert

Säkra internet- och mobiltjänster

Vi följer kontinuerligt med i utvecklingen av säkerhetslösningar och utsätter regelbundet våra system för omfattande tester. Allt för att du ska känna dig säker när du utför dina bankärenden över internet.

Bankärenden över telefonen

Vi behöver vara säkra på att det är du som ringer till banken. Därför har vi vidtagit en rad åtgärder som försäkrar oss att ingen bedragare ringer in.

Handla med ditt kort på nätet

Att betala med kort på nätet är enkelt och tryggt. Det innebär flera fördelar som exempelvis försäkringar och möjligheten att reklamera köp.

Lämna aldrig ut personliga koder

Din säkerhetsdosa är personlig, lämna aldrig ut dina inloggningskoder till någon annan.

Öka tryggheten genom att anpassa våra produkter

Välj beloppsgräns för överföringar

  • Välj en låg daglig beloppsgräns.
  • Sätt en tillfällig högre beloppsgräns, när du behöver göra en större överföring.
  • Om du vill höja beloppsgränsen över din högsta möjliga gräns behöver du kontakta oss.

Ändra i internetbanken

  1. Gå till Övriga tjänster.
  2. Klicka på Säkerhet.
  3. Klicka på det du vill göra - Beloppsgräns eller Tillfällig beloppsgräns.

Ändra i appen

  1. Gå till Profil.
  2. Klicka på Säkerhet.
  3. Klicka på det du vill göra - Beloppsgräns eller Tillfällig beloppsgräns.

Välj beloppsgräns för Swish

  • Välj hellre en låg beloppsgräns och höj vid behov.
  • Sätt en tillfällig högre beloppsgräns vid större betalningar.
  • Vid en högre tillfällig beloppsgräns kan du behöva göra en digital ID-kontroll och skanna ditt svenska pass eller nationella ID-kort.

Ändra i internetbanken

  1. Gå till Övriga tjänster.
  2. Klicka på Swish.

Ändra i appen

  1. Gå till Profil.
  2. Klicka på Swish.

Öppna och stäng kort för internetköp

  • Du kan öppna/stänga ditt bankkort för internetköp efter dina behov.
  • Du kan också öppna/stänga bankkortet för automatuttag efter dina behov.
  • Tänk på att spärra kortet snabbt om det kan ha kommit i orätta händer.

Ändra i internetbanken eller appen

  1. Gå till Kort.
  2. Välj kort genom att klicka på det.
  3. Under Hantera kort - klicka dig vidare till det du vill göra.

Tänk till innan du identifierar dig och signerar

Tips för Mobilt BankID och säkerhetsdosan

  • Använd aldrig e-legitimation (Mobilt BankID) eller säkerhetsdosan om någon oväntat kontaktar dig.
  • Läs alltid texten innan du loggar in eller godkänner.
  • Kontrollera vem eller vilket företag du identifierar dig för.
  • Vad är din avsikt – Logga in, signera en betalning eller ett avtal?
  • Om du betalar eller signerar – kontrollera till vilken mottagare.

 

Har någon kontaktat dig oväntat? Använd inte Mobilt BankID eller säkerhetsdosan.

BankID

Frågor och svar om säkerhet

Vi behöver din hjälp

Rapportera säkerhetsbrister

Tillsammans ser vi till att säkerheten är hög. Hjälp oss genom att rapportera in eventuella säkerhetsbrister.

Rapportera phishingmejl

Har du fått ett mejl som ber dig uppge personliga uppgifter? Då har du fått ett falskt mejl som kallas Phishingmejl.

Vidarebefordra det till Swedbank på så kan vi jobba på att stänga ner användaradressen.