Våra företagstjänster
Kontakta oss

Så kan du klara höstens utmaningar

Efter två år med hög inflation och stigande räntor är framtidsutsikterna för svenska företag ljusare. Men många företag brottas fortfarande med svag efterfrågan och höga kostnader, inte minst inom detaljhandeln och byggsektorn. Här tipsar Jörgen Kennemar, företagarekonom på Swedbank, om hur du kan stärka motståndskraften i ditt företag.

Two women loading the truck - small business

Med en inflationstakt på två procent väntas Riksbanken sänka styrräntan från dagens 3,24 procent till 2,5 procent i slutet av året. Samtidigt aviserar regeringen en mer expansiv finanspolitik. Men det kommer att dröja innan vi ser effekterna ute bland företagen.

Årets Småföretagsbarometer visar att höga kostnader och svag efterfrågan har lett till den djupaste konjunkturnedgången bland landets småföretag sedan 1990-talet. Antalet företagskonkurser har stigit till nivåer som vi inte har sett på decennier. En förutsättning för att tillväxten ska ta fart nästa år är att den expansiva finanspolitiken verkligen får centralbankerna att sänka räntorna.

– Att göra prognoser är svårt. De senaste åren har vi sett hur hårt stora, oväntade händelser i vår omvärld kan slå mot svensk ekonomi och svenska företag, säger Jörgen Kennemar. 

Att ha koll på företagets likviditet och bygga upp ett buffertsparande kommer att spela en viktig rollär alltid viktiga prioriteringar, inte minst för att kunna hantera oväntade händelser. Men även det är också angeläget att ha en nära dialog med kunder och leverantörer förså att man inte överraskas av oväntade betalningsinställelseplötsliga betalningsinställelser.  

Jörgen Kennemar, Nationalekonom
Jörgen Kennemar, företagarekonom på Swedbank

Så stärker du företagets konkurrenskraft

  • Gör en likviditetsbudget och håll koll på företagets kassaflöde.
  • Se över kostnaderna. Hur kan ni bli mer kostnadseffektiva nu när det blir svårare att höja priserna.
  • Se över era erbjudanden och företagets kundstock. Var tjänar ni pengarna?
  • Skaffa er en bild av hur kunderna påverkas av lågkonjunkturen. Håll nära kontakt med dem.
  • Försök att få längre betaltider hos era leverantörer och kortare hos era kunder.
  • Arbeta aktivt med affärsutveckling och investera om möjligt i ny teknik som kan stärka företagets konkurrenskraft.
  • Betala tillbaka tillfälliga skatteanstånd om ni fick sådana under pandemiåren. Den lägre kostnadsräntan för skatteanstånd sänktes den 1 juli till 3,75 procent (från tidigare 5,0 procent).
  • Öka din personliga trygghet med ett medlemskap i en A-kassa för företagare.