Den här webbplatsen använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av webbplatsen. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Läs mer om cookies och hur du kan stänga av dem.

OK
Till textinnehållet på sidan. Tryck Alt+S

Med Mobilt BankID kan du låta dosan ligga kvar i byrålådan

Logga in säkert och sköt alla dina bankärenden! Nu är även Mobilt BankID förvalt vid inloggning i mobilbanken och du kan även beställa direkt i appen, smidigt och tryggt.

Beställ Mobilt BankID

Stäng

1. Ladda ner

Ladda ner BankID säkerhetsapp för iPhone/iPad (AppStore), Android (Google Play) eller Windows Phone (Windows Store).

2. Beställ Mobilt BankID

Beställ direkt i mobilbanken,
internetbanken eller på ett bankkontor.

3. Skapa en säkerhetskod

Säkerhetskoden använder du i mobil- och internet- banken, med Swish och många andra tjänster hos myndigheter och företag.

Stäng

Mobilt BankID

Fördelar med Mobilt BankID

Med Mobilt BankID får du tillgång till alla tjänster i Mobil- och Internetbanken, enkelt och säkert. Godkänn Swish- betalningar och Mobilt BankID fungerar dessutom som din digitala namnteckning hos Skatteverket, Försäkringskassan och många andra myndigheter och företag.

Men framförallt gör Mobilt BankID det mycket lättare att ha banken i fickan.

Bläddra vidare och läs om alla fördelar!

Mobilt BankID är det enda du behöver

Mobilt BankID är det enda du behöver för att använda både mobil- och internetbanken. Logga in och sköt alla dina ärenden, som att göra överföringar, betala räkningar, och godkänna direktbetalningar.

Du som är under 18 år kan också använda Mobilt BankID. Kom in till oss på banken, så hjälper vi dig. Det räcker med att en förmyndare har med sig fullmakt.

Smidigare än dosan

Logga in med det Mobilt BankID som du vill aktivera i Mobil- eller Internetbanken. Aktivera med hjälp av kodkortet och sen kan du även lägga till nya betalnings- och överföringsmottagare, tryggt och utan krångel.

Läs mer om hur du gör längre ner på sidan.

Godkänn Swish-betalningar

Swish är en mobil betaltjänst mellan privatpersoner, där du enkelt skickar och tar emot pengar med mobilnumret. När du och mottagaren har aktiverat Swish, kan ni göra betalningar på några sekunder. Du använder Mobilt BankID för att godkänna dina Swish-betalningar.

Swish är ett samarbete mellan Swedbank och sparbankerna, Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar, Nordea, SEB och Skandia .

Identifiera dig hos myndigheter och företag

Deklarera hos Skatteverket, vabba i mobilen hos Försäkringskassan, få koll på pensionen på Min Pension eller logga in på CSN. Mobilt BankID är ett sätt att identifiera dig och sköta dina ärenden hos olika myndigheter och företag. Det är din digitala namnteckning helt enkelt!

Stöd för flera användare

Mobilt BankID för IOS har stöd för flera användare på samma iPad eller iPhone. Appen behöver uppdateras till version 7.0.0 eller senare för att fleranvändarstödet ska fungera.

Funktionen kommer att lanseras i september för Android.

Pris

Mobilt BankID är kostnadsfritt i banken. Eventuella avgifter för datatrafik vid användning av tjänsten betalas till mobiloperatören.

 

Så här använder du appen

Mobilt BankID ger dig tillgång till en rad användbara funktioner och tjänster både inom och utanför banken. Lär dig mer om hur du kan använda appen nedan.

  • Använd i mobil- och internetbanken

  • Beställ kodkort och aktivera Mobilt BankID

  • Använd Mobilt BankID tillsammans med Swish

  • Identifiera dig hos myndigheter och företag

De vanligaste frågorna

  1. 1

    Vad är Mobilt BankID?

    Mobilt BankID är en e-legitimation för mobiltelefoner och surfplattor som du använder till att styrka din identitet på internet och när du är i kontakt med banken, myndigheter och företag.

  2. 2

    Vad menas med "Aktivera Mobilt BankID för utökad användning"?

    Utökad användning är en kostnadsfri tilläggstjänst för Mobilt BankID som gör det möjligt att lägga till nya överförings- och betalningsmottagare med Mobilt BankID, samt höja beloppsgränsen i Swish. För att aktivera tjänsten behöver du ha ett giltigt kodkort. Se fråga 3-5 för information om kodkort och hur aktivering sker av Mobilt BankID för utökad användning.

  3. 3

    Vad är ett kodkort till Mobilt BankID?

    Kodkort till Mobilt BankID används för att aktivera Mobilt BankID för utökad användning. När du har anslutit dig till Mobilt BankID första gången får du ett kodkort hemskickat till din folkbokföringsadress. Kodkortet skickas per automatik till dig om du själv har gjort beställningen av Mobilt BankID. Om beställningen av Mobilt BankID har gjorts via ett bankkontor skickas kodkortet inte hem automatiskt utan måste beställas av dig. Du som redan har ett Mobilt BankID men har tappat bort ditt kodkort måste spärra det. Sedan kan ett nytt kodkort beställas i appen Swedbank för privatpersoner under Inställningar - ”Hantera tjänster” alternativt i internetbanken under ”Hantera tjänster” – "Hantera Mobilt BankID".

  4. 4

    Hur gör jag för att aktivera Mobilt BankID för utökad användning?

    För att aktivera utökad användning behöver du ha tillgång till ditt kodkort och logga in med det Mobilt BankID som du vill skapa den utökade användningen på. Aktiveringen kan göras i både internetbanken och appen för privatpersoner. Obs! du måste vara inloggad med det Mobilt BankID som du ska aktivera för utökad användning.  
    Aktivera i internetbanken: Gå till Hantera tjänster i vänstermenyn, klicka på Hantera Mobilt BankID och följ instruktionerna för utökad användning. Saknar du ett kodkort till Mobilt BankID beställer du det på samma sida.
    Aktivera i appen Swedbank för privatpersoner: Gå till sidan BankID som finns under menyvalet inställningar/hantera tjänster. Där finns tydliga instruktioner för hur aktivering genomförs när du trycker på ”Utökad användning”. Följ instruktionerna.

  5. 5

    Hur beställer jag ett kodkort?

    Beställ ett nytt kodkort via appen Swedbank för privatpersoner under inställningar- ”hantera tjänster”, alternativt i din internetbank under ”Hantera tjänster” – Mobilt BankID. Glöm inte att samtidigt spärra det gamla kodkortet. Kodkortet skickas alltid till din folkbokföringsadress av säkerhetsskäl.

  6. 6

    Är det tryggt att använda mobiltelefonen eller surfplatta för identifiering?

    Ja, Mobilt BankID är en säker Id-metod. Vi har också som säkerhetspolicy att ha extra höga säkerhetskrav vid registrering av nya överförings- eller betalningsmottagare. Därför krävs det att du aktiverar Mobilt BankID för utökad användning med hjälp av en engångskod för att kunna göra detta. Läs mer om kodkort och aktivering av utökad användning i frågorna ovan.

  7. 7

    Kan jag använda Touch ID/Fingerprint eller Face ID istället för kod?

    För att kunna använda Touch ID/Fingerprint eller Face ID behöver du en telefon som stödjer funktionen. Läs manualen för vad som gäller för just din telefon. Uppdaterad lista för vilka telefoner som stödjer funktioner finns på BankID.

  8. 8

    Hur aktiverar jag Touch ID/Fingerprint i BankID-appen?

    Se till att du är ensam användare av telefonen eller surfplattan.
    Aktivera fingeravtryck på din telefon eller surfplatta. Avaktivera inte PIN-kod som alternativ för upplåsning av telefonen, om du gör det fungerar inte fingeravtryck med BankID-appen.

    Hämta ett BankID till telefonen eller surfplattan om du inte redan har ett.

    Öppna BankID-appen och gå till Inställningar. Aktivera fingeravtryck/ansiktsigenkänning med menyvalet Touch ID/Face ID för BankID (iPhone/iPad) eller Fingeravtryck för BankID (Android). Följ anvisningarna i BankID-appen.

  9. 9

    Hur aktiverar jag Face ID?

    Se till att du är ensam användare av telefonen eller surfplattan. Hämta ett BankID till telefonen eller surfplattan om du inte redan har ett. Öppna BankID-appen och gå till Inställningar. Aktivera med menyvalet Face ID för BankID (iPhone/iPad) . Följ anvisningarna i BankID-appen. (För närvarande finns inget stöd för Android och ansiktsigenkänning med det kan komma att ändras i framtiden).

Behöver du hjälp att komma igång?
Ring oss på 0771-97 75 12

Vi hjälper dig att komma igång med Mobilt BankID.

För teknisk hjälp, ring BankID support på 010-49 49 188. Spärrning av Mobilt BankID gör du själv i internetbanken, eller via Digital Support 0771-97 75 12. Du är även välkommen in på ett bankkontor. Ta med din säkerhetsdosa så hjälper vi dig.

Stäng Skriv ut